[ .Blog ] [ Tippek és trükkök ]

Motion Blur, mozgás egyetlen képkockán

A motion blur a fotográfiában a mozgás elmosódását jelenti, a kép egy részének bemozdulását, csíkhúzást, vagyis a gyors mozgás, vagy a hosszú expozíció miatt egyetlen képkockán a mozgás több fázisát örökítjük meg.

motion blur
2022. május 05.

A fotó a pillanatot örökíti meg. Ez alapvetően igaz, azonban nem árt tudnunk, hogy ez nem egy végtelenül rövid időpillanatot jelent. Ez régen órákat, majd perceket, ma már a másodperc töredékét jelenti. Szóval valóban egy pillanatot örökít meg, de ennek a pillanatnak, még ha elenyésző is, van azért valamekkora hossza.

Ahhoz, hogy technikailag jó fényképet készítsünk, megfelelő mennyiségű fénynek kell érnie a fényérzékeny anyagot (a filmet, vagy a digitális szenzorunkat), ehhez pedig időre van szükség. Napfényben kevesebbre, sötétben többre.

Leggyakrabban ez az expozíciós idő elég rövid ahhoz, hogy a fényképezőgép által készített kép „állókép” legyen, azonban ha a témánk az expozíciós időhöz képest elég gyorsan mozog, akkor a téma képe elmosódik, hiszen azon az egyetlen képkockán a téma elkenve, sokszor jelenik meg.

A motion blur-nek hívják ezt a jelenséget, és ennek segítségével tudjuk állóképeken a mozgást ábrázolni.

Ez az elkenés, elmosódás létrejöhet úgy, hogy a témád az expozíciós időhöz képest gyorsan mozog, ahogy azt a fenti vízesésnél láthatod. Itt 1/10 másodperc volt az expozíciós idő és ez már elegendő volt, hogy a víz tejszerű legyen. De létrejöhet úgy is az elkenés, hogy a kamerád a téműval együtt mozog, így a háttér kenődik el (svenkelés).

svenk motion blur

3 tipp a motion blur fotózásához

Szinte biztosan nem lesz jó képed, ha csak úgy előkapod a kamerád és fotózol. A mozgás elmosásához három alapvető dologra kell figyelni: záridő, világítás és a kamera stabilitása.

  • Használj lassú zársebességet! A megfelelően hosszú expozíciós idő eléréséhez csökkentsd az érzékenységet, szűkíts a blendéden, vagy használd a kamerádat időautomata módban, így meg tudod határozni az expozíciós időt.
  • Figyelj a világításra! Mivel a hosszabb idő alatt több fény jut a kameránkba, így könnyen túlexponálhatjuk a képünket. Fényképezz hajnalban, alkonyatkor, vagy használj ND szűrőt.
  • Tedd állványra a kamerádat! A hosszú záridő miatt nagy az esélye, hogy a kamerádat kézből berázod. Ugyan az elmosódás a lényeg, de csak a mozgó témát akarjuk elmosni, nem mindent. A kamerák egy részében már van képstabilizátor, de ez ebben az esetben aligha fog használni.

Ideális zársebesség

A nagy zársebesség a mozgás befagyasztását eredményezi. Pl. a lenti, halászó rétisas fotózásakor az volt a lényeg, hogy a sas minden porcikája tűéles legyen, így a vízcseppek is mintha megfagytak volna.

Ha ugyanilyen sebességgel fotózunk meg egy patakot, akkor a vízből semmit nem fogunk látni. Ezzel szemben, ha lelassítjuk az exponálást, akkor a víz mozgása láthatóvá válik, a patak vize elmosódik, mivel minden pillanatban máshol csillan meg.

Lassú záridőt úgy érhetünk el, ha a kameránkon ezt-azt manuálisan állítunk be. Az érzékenység csökkentésével és/vagy a blende szűkítésével az expozíciós idő növekedni fog, de ekkor csak a fénymérőnk által mutatott értéket tudjuk figyelni. Ha biztosra akarunk menni a kameránkat állítsuk időautomata módban, így fixen beállíthatjuk, hogy mennyi ideig szeretnénk exponálni, a gép pedig ehhez az értékhez állítja automatikusan a többi paramétert.

Szóval, hogy mi az ideális zársebesség a jól elmosódott fotóhoz? Az attól függ, hogy milyen gyorsan mozog a téma. Vagyis a válasz: kísérletezz!

Ha nem értenéd, hogy mi ez a sok zagyvaság záridőről, blendéről, érzékenységről, nézd meg

A fotózás alapjai

című 18 részes videósorozatomat

Hogyan tudsz napfényben is hosszú ideig exponálni?

Sajnos napfényben sok a fényünk, így az expozíciós idő rövid lesz. Mi tehetünk ilyenkor?

A blende szűkítésével csökkenthetjük a gépünkbe jutó fény mennyiségét, de ez egyrészt nem csökkenthető a végtelenségig, másrészt a mélységélességünk növekedni fog, amit nem biztos, hogy szeretnénk.

Az érzékenység, ISO érték csökkentése azt jelenti, hogy ugyanolyan minőségű kép készítéséhez több időre van szükség. Ez jó megoldás lehet, de napfényben eleve alacsony ISO mellett fotózunk (mondjuk egyébként is törekedünk erre a kisebb képzaj miatt).

Legjobb megoldás, ha ND szűrőt használsz. Az ND szűrő olyan mint egy szürke napszemüveg, megszűri a fény mennyiségét, így kevesebb fény jut a kamerádba. Erről a Sötétítsük be az eget című bejegyzésben bővebben írok.

A cikksorozat következő részében arról írok, hogy hogyan tudsz hosszú záridős fotót készíteni iPhone-nal.

Szerző

llipcsei

A Te is lehetsz fotós! Online Fotós Közösség és Klub vezetője vagyok.

Hiszek abban, hogy tanulni jó, és hiszek abban, hogy a magolás helyett vannak sokkal célravezetőbb módszerek. Küldetésemnek tekintem, hogy azt a felbecsülhetetlen értékű tudást, amit a mestereimtől kaptam úgy adjam át, hogy ne csak a fotózás, a tanulás is élmény legyen.