[.Blog ] [Felszerelés ] [Tippek és trükkök ]
Sötétítsük be az eget
Napsütésben tájképet fotózni horror. Vagy az előtér túl sötét, vagy az ég túl világos. Mit lehet ez ellen tenni?
2022. április 07.
A problémát az okozza, hogy túl nagy a fénybeli kontraszt különbsége a talaj és az ég között. Ez pedig azért van, mert az égboltról a fénysugarak közvetlenül érik a telefonunkat, vagy a fényképezőgépünket, a talaj viszont a fénysugarak egy részét elnyeli, így az onnan visszaverődő fény kevesebb lesz.
Ez igazából csak erős napfényes időben jelent gondot. Felhős időben mindenhonnan szórt, visszaverődött fény éri a gépünket. Ekkor nem lesz ilyen nagy különbség a tájképen a világos és sötét részek között.
Mérjünk fényt! De hova?
A probléma tehát az, hogy a fotónk egy része sokkal több fényt kap mint más része. Ezzel az lesz a baj, hogy ha a fénymérőnk a teljes képkockára mér fényt és azt átlagolja, akkor a képünk nem lesz igazán jó. A föld nagyon sötét lesz, az ég nagyon világos.
Persze átkapcsolhatjuk a fénymérőnket spot mérésbe is, és így a kép csupán egy kis részén is tudunk fényt mérni, de ez sem lesz jó. Ha a sötétebb talajra mérünk fényt, akkor a képet kivilágosítjuk, emiatt az ég akár ki is éghet. Ha viszont az égre mérünk fényt, akkor ugyan szép kék eget fogunk viszontlátni, de most meg a talaj lesz sötét, részletek nélküli.
Logikusan hangzik, hogy állítsuk a két mért érték közé a gépünket, kb ezt csinálja a fent említett teljes képkockás, átlagoló, vagy mátrix mérés! De ezzel sajnos csak azt érjük el, hogy sem az ég, sem a föld nem lesz szép. Ugyan a föld nem lesz annyira sötét, az ég nem lesz annyira világos, de annyira jó sem lesz a képünk.
Ha tovább ötletelünk, adódik még két lehetőségünk: világosítsuk a képnek csak azt a részét, ami sötét, vagy sötétítsük csak azt a rész, ami világos. Hááát, az elsőt nem igazán tudjuk megtenni, viszont a másodikat igen. Szóval sötétítsük hát el az égboltot, de hogyan?
Megoldás a napszemüveg
Gondolj csak a napszemüvegedre: a fény egy részt nem engedi át, így nem vakulsz meg a nyári napsütésben. Tehát ha a napszemüvegünket úgy tartjuk az objektív elé, hogy kitakarja az eget, akkor az ég erős fényét mérsékelhetjük.
Mérjünk fényt talajra, hogy az jól exponált legyen, a kép világos része elé pedig tegyük oda a napszemüvegünket! 🙂 Ez ugye vicc? Hát igen is meg nem is.
Szóval a sötétebb föld fényerősségéhez közelítettük az ég világosságát úgy, hogy a képnek a tetejét besötétítettük. Na jó, de ezt egy napszemüveggel mégis hogyan???
ND szűrő
Persze a napszemüvegünk nem lesz alkalmas erre a feladatra, de egy napszemüvegszerű semleges, szürke szűrő igen. Ebből is az átmenetes szürke szűrő lesz számunkra a megoldás, hiszen így nem egy éles határt kapunk a sötétített ég és a föld között, hanem egy észrevehetetlen finom átmenetet.

fotó: Oláh István
A lenti képet állványról készítettem. A tóról visszaverődött fény van mindkét képen jól kiexponálva (nézd meg, a kép alján semmi nem változik), ehhez képest a szűrő nélküli képen az ég gyakorlatilag használhatatlanul kiégett, míg a szűrőzött képen láthatóak a részletek.


Egy ilyen átmenetes semleges szűrő (GND – Graduated Neutral Density), ahogy a neve is mutatja, nem módosít a színeken, csupán kevesebb fényt enged át. A szűrő egyik fele sötét, a másik átlátszó, a kettő között pedig van egy egyenletes az átmenet. A sötét rész megszűri a fényt, a világos nem változtat rajta.
A szűrőt helyezzük úgy az objektívünk elé, hogy a sötét része fölfelé legyen, majd csúsztassuk addig, hogy a talajra még ne kerüljön a szűrő sötét részéből. Így a talaj fényét nem befolyásolja, míg az eget sötétíteni fogja.
Több, különböző erősségű ND szűrő közül vásárolhatsz, így kicsit sötétítéstől egészen odáig is eljuthatsz, hogy egy utcából eltünteted a mozgó autókat. Gondold csak el, hogy nappal olyan hosszú ideig exponálhatsz, hogy az autók csak átsuhannak a képeden, egyikük sem fog megjelenni.
Szerző
llipcsei
A Te is lehetsz fotós! Online Fotós Közösség és Klub vezetője vagyok.
Hiszek abban, hogy tanulni jó, és hiszek abban, hogy a magolás helyett vannak sokkal célravezetőbb módszerek. Küldetésemnek tekintem, hogy azt a felbecsülhetetlen értékű tudást, amit a mestereimtől kaptam úgy adjam át, hogy ne csak a fotózás, a tanulás is élmény legyen.