.Blog/Gondolatok a fotózásról/Telefon

Mobitelefontól a fényképezőgépig

Alapvetően szeretünk telefonnal fotózni, mert mióta a gyártók rájöttek, hogy ebben hatalmas business van, elkezdték fejleszteni az okostelefonok kameráit. Jó fényviszonyok között kifejezetten elégedettek is lehetünk az eredményekkel, némelyik márkánál pedig csoda klassz makrófotókat is készíthetünk, amelyek láttán mindenkinek eláll a szava. Ha viszont borongósabb az idő vagy épp közelebb szeretnénk hozni a megörökíteni kívánt látványt, márkától függően különböző nehézségekbe ütközhetünk.

2022. május 26.

A kezdő fotósokat, pontosabban azokat a fényképezés iránt érdeklődőket, akik „csak” szeretik a szép képeket, ez különösebben nem fogja izgatni, és ez nem is baj. A lényeg ugyanis tényleg csak az, hogy tudjuk, miért is fotózunk, mi vele a célunk.

Ma már mindenki fényképez

Lehet ezt a tényt utálni, én azonban örülök neki. Ez ugyanis azt jelenti, hogy az emberekben megszületett egy igény a szépre. Arra, hogy észrevegyék a gyönyörű dolgokat, hogy érdeklődve figyeljék a környezetüket, magyarul, hogy végre nyitott szemmel járjanak. Úgy vélem, erre azért van szükség, mert ennek köszönhetően megtanuljuk értékelni azt, ami körülvesz bennünket, megtanuljuk befogadni azt, ami mellett eddig észrevétlenül elmentünk.

A fényképezésnek köszönhetően — és jelen esetben mindegy is, hogy okostelefonnal vagy fényképezőgéppel — kinyílik számunkra a világ, a kreativitásunk pedig fejlődésnek indul. Óriási tévedés ugyanis azt hinni, hogy a kreativitás nem fejleszthető. Ennek egyik legalapvetőbb eszköze, hogy megtanulunk figyelni, ha pedig már figyelünk, rájöhetünk, hogy milyen sokféle érdekes megoldás mutatkozik meg nemcsak a természet által, hanem az embereknek köszönhetően is. Különbséget kell azonban tennünk az olyan alkalmak között, amikor csak azért fotózunk, mert meg akarjuk mutatni a barátainknak, merre jártunk, mit láttunk, és aközött, ha alkotni is szeretnénk valamit.

Az alkotás nem egyenlő valaminek a megörökítésével

Alkotás alatt azonban nem a túlhúzott csúszkákat vagy a reklámkreatívok készítését értem (ez utóbbi teljesen más szakma), hanem vágással, komponálással, a fényjátékok bevonásával megalkotott fényképeket. És ezzel el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor az ember elgondolkozik: vajon mindent meg tud fotózni mobiltelefonnal vagy érdemes lenne fényképezőgépre váltania?

A mobiltelefonokkal való fotózás kényelmes, hiszen eleve javított képeket kaphatunk általa, és sokszor utómunka gyanánt is elég csak minimálisan zajt szűrni vagy a színeket erősíteni. Emiatt aztán ellustulhatunk, és bár sok dicséretet beszerezhetünk a képeinkre, egy valami el fog maradni: ha megelégszünk a kamera képességeivel, nem fogunk fejlődni.

harmat mobillal

Egy fényképezőgép esetében ugyanis az alapbeállításokkal, automata exponálásokkal csak meghatározott körülmények között tudunk klassz fotókat készíteni, minden más esetben (koncerten, szürkületben, hajnalban stb.) állítanunk kell valamennyit az értékeken. Ez kapásból azt feltételezi, hogy ismerjük a fényeket, azok hatásait, tisztában vagyunk a mozgások megjelenítésének lehetőségeivel és persze azt is tudjuk, mi fér rá a képünkre és mi nem. Na, ettől szoktunk megijedni.

Az igazi fényképezés művészet

Engedj meg egy saját sztorit. Amikor a kezembe vettem az első fényképezőgépemet, egy hét után zokogva ültem a szobámban és abba akartam hagyni a fotózást. Egyszerűen nem tudtam olyan képeket készíteni, mint mobiltelefonnal. De mivel nem vagyok a feladós fajta, addig bújtam a gépem leírását, addig kísérletezgettem a különféle beállításokkal, ameddig apránként el nem kezdtem újra fejlődni.

kőszobor oroszlán

Tudod, a mobilról fényképezőgépre váltás nekem olyan volt, mint amikor az ember egy súlyos betegség után elkezd felépülni. Amikor azonban meggyógyul, sokkal erősebb, határozottabb és körültekintőbb lesz. A fényképezőgéppel készült fotók viszont nem azért lesznek jobbak, mert megszenvedtünk a beállításokkal, ezáltal több hozzáadott értéket képviselnek, hanem mert egy fényképezőgéppel valóban minden helyzetben csodálatos fotókat lehet készíteni. Persze gyakran szükséges hozzá külső vaku, világítás, szűrők, állvány, miegymás, de a lényeg az, hogy a lehetőség adott, ráadásul a fényképezőgéppel készült fotók — ha nem jpg-ben fotózunk —nyersen, azaz nem a gép által „megmachinálva” kerülnek ki a masinából. Ez azért jó, mert így az utómunka során a lehető legtöbbet hozhatjuk ki belőlük. Nos, ezt nem mondhatjuk el a mobiltelefonnal készült képeinkről, ami azonban nem zárja ki azt, hogy innentől kezdve ne is használjuk. Sőt!

Mihez jó a mobiltelefon?

Tanuláshoz, azaz a képi látásmód gyakorlásához, a képkivágásokkal való kísérletezéshez, a kompozíciók megismeréséhez feltétlenül jó kezdésként. De ha vissza akarjuk adni a körülöttünk lévő világ valódiságát, előbb-utóbb érdemes lehet váltani. Én 7 év mobilos fotózás után tértem át a fényképezőgépre, és miután mégsem dobtam sírva a kukába a belépő, tükörreflexes gépemet, ma már letisztultabb és jobb képeket készítek, mégha bőven van is hová fejlődnöm.

kacsa mobillal

Hiába van tehát Leica kamera a mobilomban, erősen érzékelem a korlátait, amelyekkel — hangsúlyozom — nagyon jól el lehet lenni, de az én esetemben sok mindennek határt szab. A telefonom persze továbbra is ott van a farzsebemben, és amikor erős ingert érzek valaminek a megörökítésére, de nincs nálam a gépem, előkapom. Ma azonban ez — néhány hónap fényképezőgép használat után — tényleg csak dokumentálás miatt fordul elő. A kreatív alkotáshoz kizárólag a fényképezőgépet használom.

Neked is csak azt kell tudnod, hogy mi a saját célod, és annak megfelelően döntened. Egy biztos, ha hallgatsz a saját igényeidre, mindenképp jól fogsz választani akkor is, ha a mobil mellett teszed le a voksodat, és akkor is, ha fényképezőgépre váltasz.

(A cikkben szereplő fotók a szerző képei)

Szerző

Davida
Davida

Davida szövegíró, kommunikációs tanácsadó, és egy ideje őrült fényvadász. Amikor csak teheti, járja az utcákat és igyekszik lencsevégre kapni a soha meg nem ismétlődő pillanatokat.