[.Blog ] [Gondolatok a fotózásról ]
Marketing a fotózásban
Evezzünk ma kicsit szakmaibb vizekre, és nézzük meg, mi leszel, ha nagy leszel. Fotós szempontból. Cél nélkül ugyanis csak ritkán fotózik az ember, és elképzelhető, hogy a te céljaid túlmutatnak az otthoni fotóalbumnál.
2023. január 26.
A fényképezéssel foglalkozókat alsó hangon három csoportra lehet osztani:
- hobbifotósok (amatőr fényképészek)
- alkalmazott fotográfiával foglalkozók (amatőr vagy profi)
- alkotói fotográfiával foglalkozók (amatőr vagy profi)
Az első csoportba tartozik mindenki, aki nem pénzért készít fényképeket, hanem elsősorban azért, mert örömet okoz neki. Hobbifotósok között is tudunk azonban különbséget tenni aszerint, hogy megelégszik-e az emlékképek gyűjtésével, vagy szeretne valamit fejlődni is. Egy lelkes, tanulni vágyó hobbifotós szívesen fordít időt a saját fejlődésére, és nagyon örül, ha másoknak is tetszik, amit csinál.
A második csoportba – leegyszerűsítve – azok a fotósok tartoznak, akik különböző témákban ugyan, de rendelésre dolgoznak. Amatőrként is elképzelhető, hogy ebbe az irányba fog húzni a szívünk, mert mindennél jobban érdekel bennünket a tárgyfotózás (reklámfotók, ételfotók stb.), a rendezvényfotózás (esküvők, ballagások, szalagavatók stb.), az előadói műfaj (pl. színházfotós, koncertfotós) vagy épp a portréfotózás.
A harmadik csoportban van mindenki más, aki a fotózást elsősorban alkotói kifejezőeszköznek tekinti, és rajta keresztül kívánja magát, a gondolatait, az érzéseit megmutatni a világnak. Idetartoznak a streetfotósok, a progresszív fényképészet iránt érdeklődők, de én a saját szőke fejemmel ide sorolom magamban a dokumentarista fotósokat is.
Természetesen a fenti csoportokban is vannak átfedések (mint mindenben), de ahhoz kiindulásnak jó, hogy tudd, mire kell építened a marketingedet. Már ha akarod.
Mikor van szükséged marketingre a fotózásban?
Ha ebből szeretnél megélni vagy ezáltal szeretnél ismert művész lenni. Ma maradjunk csak az előbbi célnál, mert a művészlét és azon belül önmagunk reklámozása teljesen más terület. Ott nem árt mellénk egy mentor, egy mecénás, meg a Jóisten, illetve állandóan pályázatokon „kell” indulnunk, sőt jól is szerepelnünk, hogy a nevünk ismertté válhasson.
Ha viszont alkalmazott fotósként szeretnél pénzt keresni (akár egy újságnál elhelyezkedve is), foglalkoznod kell a saját fotós énmárkád felépítésével. Ehhez adnék egy-két tippet, ha megengeded, hiszen én „főműsoridőben” ezzel foglalkozom.
Tippek kezdő fotós vállalkozóknak
- Alapvető, hogy legyen egy honlapod, ahol bemutatkozol, látható egy referenciagaléria a képeidből, kiírod a szolgáltatásaidat és az áraidat. Más nem is szükséges. A legegyszerűbb verzió, ha mindez egy landingoldalból áll 4 menüponttal, amelyen az érdeklődők könnyen eligazodhatnak. Tartsd szem előtt, hogy magadat akarod eladni, ezért ne legyél túl bonyolult itt sem.
- Ma már elengedhetetlen, hogy jelen légy a közösségimédia-felületeken is. Ha biztosra akarsz menni, akkor a Pinteresttől kezdve a YouTube-on át a LinkedIn-ig mindenhol ott leszel, de nem „kispistaként”, hanem „Kis Pista fotográfusként”. Ezeken a csatornákon hirdethetsz is, de ha rám hallgatsz, ehhez keresel egy szakembert, különben csak feleslegesen elmegy a pénzed a semmire. A LinkedInnen például csak angolul hirdethetsz, de nem csak ezt kell tudnod: ismerned kell a célcsoportodat is, mégpedig töviről-hegyire. Ha te például Mucsaröcsögén élsz és alkotsz, nem szerencsés, ha ausztrál bennszülötteknek is megjelenik a hirdetésed. Ha ugyanis azt nem célzod be, bizony csak ők fogják látni a reklámodat és nem valószínű, hogy élni fognak a lehetőséggel.
Ezek tehát az alapok, és persze ennél sokkal több minden van még:
- A hirdetések lehetnek szövegesek, képesek, videók, hanganyagok, fotósoknál azonban feltétlenül valamilyen vizuális marketinget részesíts előnyben. Láttam már olyan kezdő fotós hirdetését, amelyben egy darab kép sem volt! Te ne kövesd el ezt a hibát!
- A hirdetések mellett jó, ha rendszeresen posztolsz, ha megmutatod a referenciáidat, ha gyűjtöd az ügyfélvisszajelzéseket, azaz, ha folyamatosan építed az énmárkádat azáltal, hogy bizalmat keltőn teszed magad ismertté.
Amíg ez nincs meg, felesleges bármi másba belefognod. Szükséged lesz tehát egy kis stratégiai gondolkodásra, kommunikációs tervre és természetesen minőségi munkákra, amelyeket kitehetsz az ablakba.
Hogy nincs még referenciád? Dehogynem! Kérd meg a barátaidat, hogy álljanak neked modellt. Menj el egy koncertre, és készíts ütős rendezvényfotókat. Főzőcskézz és örökítsd meg az alkotásaidat, vagy barterezz így más kezdő vállalkozókkal. Ha tényleg jó vagy, akkor „Nincs lehetetlen, csak tehetetlen”, ahogyan mondani szokták. Én szorítok neked.
Ha a fotózásból szeretnél megélni, fotózni biztosan tudsz, azonban marketingesnek is kell lenned. Ha nem marketingelsz, nem fognak tudni rólad az emberek. A marketing pedig azzal jár, hogy rengeteg szöveget kell majd írnod. Hogy milyen szövegeket? Az a célcsoporttól függ.
Ha szerenél a szövegírás rejtelmeiben kicsit jobban elmélyedni, jó szívvel ajánlom Davida ezzel a témával foglalkozó könyvét, melynek címe Nem rizsa.
Lipcsei Lajos — Te is lehetsz fotós!
Szerző

Davida
Davida szövegíró, kommunikációs tanácsadó, és egy ideje őrült fényvadász. Amikor csak teheti, járja az utcákat és igyekszik lencsevégre kapni a soha meg nem ismétlődő pillanatokat.