.Blog/Gondolatok a fotózásról

Játék a fényekkel – Hogyan állítsd be az ISO-t?

Fény nélkül nincs fénykép, ez egyértelmű (kivéve, ha AI generált alkotásról van szó, bár ahhoz is valós fényképek szükségesek). Ha pedig van fény, van árnyék is. Hogy mire kell figyelni a megfelelő összhanghoz, a fény-árnyék tökéletes kombinációjához egy fotón, azt máris végigvesszük.

2023. november 14.

A fény és árnyék alapvető fontosságúak a fotográfiában, mivel közvetlen hatással vannak a képek atmoszférájára, hangulatára és általános hatására. Éppen ezért nem mindegy, hogy természetes vagy mesterséges fénnyel van-e dolgunk. A fényforrások típusa ugyanis meghatározza a fény színét és karakterét is. A napsütés, a vaku, a lámpák vagy más mesterséges fények mind másféle árnyékot és fényviszonyokat hoznak létre, ezért, ha jó képeket akarsz készíteni, muszáj megérteni a különféle fényforrások jellemzőit is.

Kezdésnek most induljunk ki a természetes fényekből.

Hogyan kell beállítani az ISO-értéket a különböző napszakokban?

Az ISO-érték beállítása a rendelkezésre álló fény mennyiségétől és a kívánt expozíciótól függ. Az ISO-érték a fényérzékenységet jelzi, és befolyásolja, milyen mértékben veszi észre a kamera a rendelkezésre álló fényt.

Nappal, erős fényben ISO 100 vagy alacsonyabb értékek használata javasolt. Alacsony ISO-értékek mellett a képminőség jobb lesz, kevesebb zajjal és finomabb részletekkel.

Szűrtfénynél, azaz kevésbé erős napsütésben közepes ISO-értékek (ISO 200-400) alkalmazása javasolt. Ilyenkor a fény már kevésbé intenzív (például felhős vagy borús időben), ezért ha magasabbra állítod az ISO-t, elkerülheted az alulexponálást, vagyis hogy sötét, a részleteket nem megmutató fotód legyen.

Kora reggel, késő délután, amikor a nap alacsonyan van az égen, a fény szintén kevésbé intenzív. Közepes (ISO 400-800) vagy magasabb értékek használata lehet szükséges. Arra azonban vigyázz, hogy ne menjen túl magasra az ISO, mert ez zajosodáshoz vezethet.

Éjszaka vagy alacsony fényviszonyok esetén viszont magas ISO-értékeket leszel kénytelen beállítani (ISO 800-3200 vagy még magasabb), hogy elegendő fényt engedj be a kamerába. A zajosodást elkerülheted, ha az objektíved fényérzékeny (2,8-as vagy alacsonyabb érték van rajta feltüntetve), mert akkor nem kell túl magasra húznod az ISO-t. Utómunkánál mindenképp figyelj az extra zajtalanításra.

Jó, ha tudod, hogy a modern kamerák egyre jobban teljesítenek magas ISO-értékeken is (azaz kevésbé készítenek zajos képet), de az optimális értéket mindig az adott helyzet és kameratípus figyelembevételével kell kiválasztani. A cél mindig az, hogy elég fényt engedj be a kamera érzékelőjére ahhoz, hogy megfelelő expozíciót érj el, miközben minimalizálod a zajt és megőrzöd a képminőséget.

Mikor jó, hogy élesek a fények?

Az éles fények akkor lehetnek kívánatosak, ha szeretnénk kiemelni bizonyos részleteket, objektumokat vagy mintákat a képen. Portréfotózásban például az éles fények segíthetnek hangsúlyozni a modell arcának részleteit, kifejezéseit és textúráit, a jól irányított, lágy fényekkel összehasonlítva így az élesebb fények drámaibb hatást hozhatnak létre. Ha viszont hagyományos portréban gondolkozol, kerüld a túl erős kontrasztokat. A portréfotózásnál különösen fontos a fény megfelelő kezelése. A túlzott árnyékok vagy éles kontrasztok befolyásolhatják az arc kontúrjait és az általános megjelenést, túlságosan megmutatják a bőr pólusait, ezért érdemes különféle „puhító módszereket”, például vakuernyőket vagy diffúzorokat is használni.

Tájképeknél vagy állatok fényképezésekor az éles fények akkor jönnek jól, ha a textúrákat szeretnéd hangsúlyozni. Ilyenkor ugyanis a napfény által megvilágított levelek vagy állati szőr részletei élesebben jelenhetnek meg. A napkelte vagy naplemente időpontjaiban viszont izgalmasabb képeket készíthetsz, mert a hosszabb árnyékok drámai hatást keltenek.

Az éles fények nagyon jól működnek épületfotózásnál, az épületek strukturális részleteinek kiemelésében, különösen, ha az éles fények és árnyékok közötti kontrasztot kihasználod. Itt bátran kísérletezhetsz erősebb kontúrvonalakkal, modern épületek esetében pedig pláne.

Ahol viszont igazán jól tudnak jönni az erős, éles fények, az az éjszakai városi fotózás. Itt aztán jöhet bármi, az ICM-technikától kezdve a mozgás befagyasztásáig, a sevnkeléseken át az örvénylő fényekig. Éjszakai városképeknél vagy éjszakai eseményeken az éles fények dramatikus hatást kelthetnek, ha pedig ezek a fények vízen vagy vizes aszfalton is tükröződnek, igazi csodákat alkothatsz. Érdemes a szögekkel is eljátszanod.

Ne feledkezz meg azonban arról, hogy mindenféle fényhasználatnak és fényelrendezésnek összhangban kell lennie a kép stílusával és a kívánt hangulattal. Az éles fények néha túl erőteljesek lehetnek és elvehetik a kép egyensúlyát, ezért mindig érdemes kísérletezni, és figyelni az egyensúlyra a fények és árnyékok között.

Az árnyékok szerepéről a következő írásomban olvashatsz majd.

Szerző

Davida
Davida

Davida szövegíró, kommunikációs tanácsadó, és egy ideje őrült fényvadász. Amikor csak teheti, járja az utcákat és igyekszik lencsevégre kapni a soha meg nem ismétlődő pillanatokat.