.Blog/Tippek

A szem a lélek tükre!

Mindegy, hogy fényképezőgéppel vagy telefonnal fotózol, a portréfényképezés egyik legfontosabb szabálya, hogy a modell szeme legyen éles.

2023. január 12.

Fotóink készítésekor a fény egy lencsén keresztül érkezik a fényképezőgépünk, vagy telefonunk belsejébe azért, hogy felerősítse a témánkról érkező fényt. A lencséknek pedig optikai tulajdonságuk, hogy csak bizonyos távolságban (fókuszpont) lévő dolgokat mutatnak élesnek. Szerencsénkre ez a valóságban nem egyetlen pont, hanem egy tartomány.

Amikor közelről fényképezünk valakit, vagyis portrét készítünk, legyen az a gyermekünk, egy szelfi magunkról, vagy a kedvenc kisállatunk, akkor ez az élességtartomány, másnéven mélységélesség nagyon kicsi lesz. Lehet, hogy csak 1-2 cm, ezért figyelnünk kell arra, hogy mi legyen éles a képen, hiszen minden nem tud.

A szem legyen éles

Mivel mi, emberek társas lények vagyunk, így beszélgetés közben keressük a szemkontaktust, a partnerünk szemébe nézünk, ezért hozzászoktunk, hogy a szemet mindig élesen látjuk.

Egy portrénál lehet ez az élességtartomány olyan kicsi is, hogy a szem éles, a fül pedig már nem, ezt mégsem érezzük zavarónak, fordítva viszont élvezhetetlen lesz a kép. Sőt, ha nem szemből fotózzuk a modellünket, akkor lehet, hogy csak az egyik szem éles, a másik már nem.

Nézőként akkor látunk szépnek egy portrét, ha a közelebbi szem éles, minden más lehet életlen!

A fenti képre, ha ránézel, semmi zavaró nincs. Azonban, ha jobban megfigyeled, már az angyal fülbevalója is életlen, a nyakláncáról, a testfestéséről, a háttérről már ne is beszéljünk. Még a szemek közül is csak a közelebbi az éles igazán. A képnek csak egy nagyon kicsi része éles, a sok életlenség mégsem teszi élvezhetetlenné a képet.

A mélységélesség, vagyis az életlenség lehet tudatos kompozíciós elem is. A kép éles részei lesznek hangsúlyosak, ez lesz a kép témája, amiért a fotót készítettük, míg az életlen részek a kép nem fontos részei, például a háttér.

Az állatokról készült fotók esetén is ugyanez a szabály érvényes. Ahogy látod a sirály csőrének a hegye már élvezhetetlenül életlen és a szárnyakból sem látszik semmi, csak egy paca. Mégis jó ránézni a képre, kicsit sem zavaró, hogy a képnek csupán 1-2 százaléka éles.

A tekintet iránya

Ha már a szemeknél tartunk, egy másik fontos szabály, hogy hová néz a modellünk. Legtöbbször a kamerába néz, viszont, ha kinéz a képből, ha a távolba néz, akkor az a jó, ha nem látszik túl sok a szemfehérjéből.

Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Hogy ne forgassa el a szemét egyik irányba sem, tehát a szembogara jobb és bal oldalán is látszódjon szemének a fehérje. Elég ijesztően tud kinézni, amikor a modell szeme „kifordul”. Horváth Zsuzsanna - halloween

Ez a szabály persze nem annyira lényeges mint az előző, az éles szem szabálya. Mint minden más esetben, ha tudatosan használod, tehát ha vizuális, vagy történetmesélős célja van a dolognak, akkor erősítheti is a képet, ahogyan azt klubtagunk, Horváth Zsuzsanna fenti, halloween feladatra fotózott képén láthatod. Itt pont attól lett olyan kifejező (értsd félelmetes) a kép, hogy a modell szemfehérjéből sokat látunk.

Szerző

Lipcsei Lajos

A Te is lehetsz fotós! Online Fotós Közösség és Klub vezetője vagyok.

Hiszek abban, hogy tanulni jó, és hiszek abban, hogy a magolás helyett vannak sokkal célravezetőbb módszerek. Küldetésemnek tekintem, hogy azt a felbecsülhetetlen értékű tudást, amit a mestereimtől kaptam úgy adjam át, hogy ne csak a fotózás, a tanulás is élmény legyen.